W grudniu 2020 roku został podpisany kolejny kontrakt na realizację projektu Erasmus + w ramach akcji 2 – Partnerstwa Współpracy Szkół – KA229 (współpraca na rzecz innowacji i wymiana dobrych praktyk), który potrwa 24 miesiące. Tym razem podjęliśmy współpracę z krajami takimi jak: Wielka Brytania, Hiszpania, Turcja, Serbia i Czechy.
Partnerskie szkoły podejmują działania nad tematem: „Our Innovative Journey to Learning: STEAM” (Innowacyjna podróż do nauki STEAM).
W ramach pierwszej mobilności brzeźniccy nauczyciele (Marzenna Mruk- Otulak oraz Agnieszka Kornas-Zuber) spotkali się w Serbii (Jagodina) w dniach 25-29.10.2021 r.

Pierwsze spotkanie, długo wyczekiwane z powodu pandemii i braku możliwości podróżowania w ramach projektu, było bardzo owocne.
Chociaż przez prawie rok partnerzy kontaktowali się ze sobą i prowadzili prace oraz dyskusje nad zadaniami projektowymi na różnych platformach, to jednak najbardziej owocne jest spotkanie w trakcie mobilności.
Program pierwszego spotkania był bardzo napięty. W jego trakcie zadaniem każdego z uczestników było zaprezentowanie swojego kraju, szkoły, miejscowości, zadań i przedsięwzięć związanych ze STEAMem. Nauczyciele mieli okazję wziąć udział w festynie naukowym, który polegał na wykonywaniu doświadczeń przez dzieci. Była okazja do obserwowania i hospitacji lekcji historii, geografii, matematyki, informatyki. Szukano podobieństw i różnic w poszczególnych systemach edukacyjnych. Nauczyciele i uczniowie serbscy zaprezentowali gościom sławnych naukowców i wynalazców tego kraju podczas wspólnej kolacji z dziećmi i rodzicami tamtejszej szkoły.
W trakcie mobilności nauczyciele dzielili się przydatną wiedzą, przykładami z praktyki, kreatywnymi pomysłami i podejściem do nauki i pracy, a członek sieci STEM Chamber, Master Professor of Biology Alexandra Ikonov , zainicjowała twórczy potencjał obecnych uczestników i zachęciła ich do wzmacniania kompetencji badawczych i eksperymentalnych.
Uczestnicy z przyjemnością wykonywali różne eksperymenty STEM, słuchali ciekawych opowieści o twórczości znanych naukowców i analizowali najnowsze badania nad kreatywnością w naukach przyrodniczych i znaczeniem rozwijania potencjału twórczego w XXI wieku.
W końcowej części międzynarodowego spotkania STEAM uczestnicy mieli za zadanie przeprowadzić kreatywne eksperymenty i odkryć owoc, który ma najwięcej witaminy C, następnie zidentyfikować tajemniczą sproszkowaną substancję, która w połączeniu z jodem wywołuje reakcję, a także eksperymentalnie udowodnić, zmierzyć i porównać, które warzywa i owoce mają najwięcej glukozy. Wszystkie eksperymenty zadziałały!
Przebywając w Serbii była okazja do spotkania znanych osobistości na Wydziale Nauk Pedagogicznych w Jagodinie.
Goście z Anglii, Hiszpanii, Polski, Czech i Turcji zostali przyjęci przez członków międzynarodowego zespołu współpracy, prof. Dr Ivana Cirkovic Miladinovic i Dr Nenad Stevanovic, którzy przedstawili podstawowe działania Wydziału, programy studiów i długoletnie doświadczenie Wydziału na poziomie międzynarodowym, jak również potencjał współpracy międzynarodowej w kolejnym okresie.
Celem wizyty było zapoznanie nauczycieli i nauczycielek z misją i wizją Wydziału a zarazem padły słowa o formach wzajemnej współpracy w przyszłości.
Czas spędzony w Jagodinie był bardzo intensywnym czasem, ale równocześnie bardzo owocnym. Wypracowane praktyki i zdobyte doświadczenie, w kreatywny sposób zostanie wykorzystane przez nauczycieli.
Wszystkie przedsięwzięcia podczas mobilności zostały pokazane w serbskiej telewizji, a które można obejrzeć na kanale YouTube. Koordynator polskiej strony – Agnieszka Kornas-Zuber, udzieliła tam wywiadu.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć na naszej stronie Facebook.

A.Kornas-Zuber